Kazítka nám rozbíjejí výrobky těsně po záruční době, tvrdí 75 procent zákazníků

Setkal se s tím téměř každý: Krátce po uplynutí záruční doby se fén, mobilní telefon nebo pračka porouchaly a naštvanému zákazníkovi nezbylo nic jiného, než si koupit nový výrobek. Většina lidí je přitom přesvědčena o tom, že nejde o náhodu, ale o cílenou metodu, jak lidi nutit kupovat si pořád nové a nové věci. Ukazují to aktuální průběžné výsledky průzkumu projektu Opravme Česko.
Zákazníci by podle průzkumu uvítali, pokud by si pokažené výrobky mohli nechat opravit. Foto: Pixabay

Více než 75 procent lidí se setkalo s tím, že se zejména elektrické výrobky rozbijí krátce po konci záruční lhůty. Mnozí by si přitom rádi nechali své výrobky opravit, ale často nevědí kde. Pro tento jev se zažil název kazítko nebo ještě jeden vulgárnější kur*ítko. Dokládají to průběžné výsledky průzkumu mezi českými zákazníci v rámci projektu Opravme Česko.

„Nejde většinou o žádnou konkrétní součástku, ale o celý soubor výrobních postupů, volbu materiálů a podobně. Výrobky jsou zkrátka často tak nekvalitně konstruované, že se brzy rozbijí a výrobci co nejvíce znesnadňují možnost jejich opravy, například rozebrání a opětovné složení,“ konstatoval Jan Charvát, zakladatel webu Opravárna a předseda nově založeného spolku Opravme Česko.

Nadpoloviční opravy

Zákazníci by přitom uvítali, pokud by si pokažené výrobky mohli nechat opravit. Podle už zmiňovaného průzkumu se ovšem velmi často setkávají s tím, že se opravit už nedají – uvedlo to zhruba 47 procent dotázaných. Druhá početná skupina (bezmála 35 procent) zase konstatovala, že by opravy byly příliš drahé.

Průzkum rovněž podle Jana Charváta vyvrací názor, který často používají představitelé výrobního průmyslu, že lidé o opravdu ani moc nestojí, protože touží po novém modelu. Tuto možnost prý zaškrtlo jen necelá čtyři procenta. Charvát tvrdí, že opravit je možné 56 procent porouchaných výrobků.

„Zbytek nelze opravit z důvodu nekvalitní konstrukce nelze nebo se to nevyplatí, protože například nejsou dostupné náhradní díly za rozumnou cenu. To se podle nás musí změnit,” řekl Charvát. „Na našem webu opravarna.cz, který spojuje opraváře a servisy se zákazníky, máme zaregistrováno přes tisíc opravářů a servisů po celé republice. Dokážeme tedy najít zákazníkům opravu téměř na cokoliv opravitelného.“

Jako yetii nebo lochneska

Podle Radka Hacaperky, ředitele Sdružení evropských výrobců domácích spotřebičů, jsou takzvaná „kazítka“ mytologickým výmyslem. „Často se o nich mluví. Ale nikdo zatím neprokázal, alespoň u výrobců, které zastupujeme, že by se používala. K tomu, aby se něco takového realizovalo, by se na tom muselo pracovat už ve vývoji. Vzrůstaly by náklady. A hlavně – je to otázka etiky,“ řekl Hacaperka před časem v rozhovoru pro iDnes.cz.

Uvedl, že na evropském trhu elektrospotřebičů panuje neuvěřitelná konkurence, takže něco jako kazítka jsou nemyslitelná. Výrobci by tím riskovali, že přijdou o své zákazníky. „Dovedete si představit, že se vám po čtyřech letech pokazí výrobek, o kterém si budete myslet, že je kvalitní, a že si pak půjdete koupit výrobek od stejné firmy?“ řekl Hacaperka. „Kazítka jsou jako yetti nebo lochneska. Všichni o nich mluví, ale nikdo je neviděl.“

Připomněl, že Evropská unie zakazuje používání spousty materiálů, které se dříve běžně používaly – jako olovo nebo cín. „Jsou to materiály, které měly svůj účel, například při výrobě tištěných spojů, spojování drátů. Tyto látky jsou nebezpečné z hlediska vlivu na životní prostředí a spotřebitele. Ale pokud se od nich ustoupí, musí se brát zřetel na to, že to bude mít vliv na životnost výrobků,“ řekl Hacaperka.

Kauza iPhone

Například ale společnost Apple byla několikrát obviňována svými zákazníky, že úmyslně zpomaluje své telefony, aby si lidé museli koupit nové přístroje. Apple se k tomu dokonce přiznal. Tuto konstrukci ovšem odmítl. Tvrdil, že smyslem bylo, aby se kvůli opotřebeným bateriím telefon při vyšším výkonu nezaseknul, nevypnul. Lidé tomu ale nevěřili a zejména ve Spojených státech podali na firmu spoustu žalob, přestože se posléze dalo „zpomalení“ systému vypnout a vrátit do standardního režimu.

V Itálii loni na podzim udělil tamní odpovědný úřad firmě pokutu ve výši několika milion eur se zdůvodněním, že o tom Apple neinformoval své zákazníky. Za stejný prohřešek dostal vysokou pokutu rovněž konkurenční Samsung, ale ten posléze uvedl, že se proti rozhodnutí italského úřadu odvolá.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 63
Sdílet článek